مقياس
الكمال النسبي المعدل : البنية والثبات وعلاقتها بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية
إعداد
د.محمد إبراهيم
محمد محمد
مجلة البحث فى التربية وعلم النفس 2014
كلية التربية - جامعة المنيا
يهدف البحث إلى دراسة البنية العاملية
لمقياس الكمال النسبي المعدل وعلاقتها بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية حيث تم تطبيق
مقياس الكمال النسبي المعدل (تعريب الباحث ) وقائمة العوامل الخمس الكبرى للشخصية
( تعريب الباحث ) على عينة مكونة من (534) طالبا وطالبة من طلاب كلية التربية
بجامعة المنيا وقد أكدت النتائج من خلال استخدام التحليل العاملى الاستكشافى أن
مقياس الكمال النسبي المعدل يتكون من ثلاثة أبعاد هى المعايير العالية , والترتيب
, والتناقض حيث تمثل المعايير العالية والترتيب عامل الكمالية الإيجابية , ويمثل
التناقض عامل الكمالية السلبية كما أكدت نتائج التحليل العاملى التوكيدى تحقق حسن
المطابقة للبنية العاملية ( ثلاثة عوامل , وعاملين) , وقد تمتع المقياس بدرجة ثبات
بمعامل ألفا تراوحت بين (0.74 – 0.76) للعوامل الثلاثة ,و(0.74- 0.82) للعاملين ,
وتوصلت نتائج معامل الارتباط إلى أن مقياس المعايير العالية ومقياس الترتيب كل
منهم على حده ذو علاقة ارتباطية دالة وطردية مع كل من ( الضمير , التفتح ,
المقبولية , الانبساطية ) على الترتيب في حين جاءت العلاقة دالة وسالبة مع
العصابية وكانت العلاقة دالة وسالبة بين مقياس التناقض وكل من ( الضمير والعصابية
) على الترتيب حيث جاءت قيمة معامل الارتباط دالة وموجبة بين التناقض والعصابية
ولم توجد علاقة دالة بين التناقض والمقبولية والتفتح . أوضحت النتائج من خلال
البنية الثنائية للكمالية وجود علاقة دالة طردية بين الكمالية الموجبة وكل من ( الضمير والتفتح والمقبولية والانبساطية ) على
الترتيب بينما جاءت العلاقة سالبة مع العصابية . كما بينت النتائج أن العلاقة بين
الكمالية السالبة جاءت دالة سالبة مع عاملى ( الضمير والانبساطية ) على الترتيب بينما جاءت
العلاقة دالة موجبة مع العصابية وغير دالة مع المقبولية والتفتح . أوضحت نتائج
اختبار ت وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين
ذوى الكمالية الموجبة وذوى الكمالية السالبة في عوامل ( الضمير والمقبولية
والانبساطية والتفتح ) على الترتيب لصالح ذوى الكمالية الإيجابية وهذا ما أكدته
نتائج حجم التأثير , بينما كانت الفروق لصالح الكمالية السالبة مع العصابية ميزت
نتائج البحث بين ذوى الكمالية الموجبة وذوى الكمالية السالبة حيث يتسم ذوى
الكمالية الموجبة بالنشاط والايثار والترتيب وحب الجمال وحب الأفكار وهى الأوجة
التي تميز سمات الشخصية ( الانبساطية , المقبولية , الضمير , والتفتح ) بينما اتسم
ذوى الكمالية السالبة بالقلق وهو مكون العصابية والانضباط الشديد للذات وبالتالي
يصلح تطبيق مقياس الكمالية على عينات مصرية لتمتعه بدرجة عالية من الصدق والثبات
وقدرته على التمييز بين ذوى الكمالية الموجبة وذوى الكمالية السالبة .
The Almost Perfect Scale-Revised:
The Structure and Reliability and their relationship with the Big Five
Factors of Personality .
By
Mohamed Ibrahim Mohamed
This research aims at studying the
structural factor of the Almost Perfect Scale –revised and its relationship
with the Big Five Factors of Personality. the Almost Perfect Scale –revised and
the Big Five Inventory (BFI) are conducted on a sample consists of (534)male
and female students of the Faculty of Education , Minia university.
The
results showed by using the Exploratory factor analysis, that the Almost
Perfect scale – Revised consists of the three factors, which are High Standards
and Order and Discrepancy. the high standards and order represents positive
perfectionism and the discrepancy represents the negative perfectionism . The
results of Confirmatory Factor Analysis confirmed the good fit of the
structural factor of the almost perfect scale (three factors , and two factors)
.
The scale showed reliability degrees
with Alpha Coefficient ranged between (0.74 – 0.76) for the three factors and (
0.74- 0.82) for the two factors .
The results of correlation coefficient
showed that both "the high standards scale" and that of "order
scale" a significant positive correlation with Conscientiousness,
Openness, Agreeableness , and
Extraversion respectively , while they
have significant negative correlation
with Neuroticism . Also there is a significant negative correlation between
both the scale of discrepancy and Conscientiousness and Neuroticism respectively.
The value of correlation coefficient between
discrepancy and Neuroticism is significant and positive. There is no
significant correlation between discrepancy and Agreeableness, and Openness.
The results showed through two
structural of the almost perfect scale, that there is a significant positive correlation between
Positive Perfectionism and Conscientiousness, Openness , Agreeableness and
Extraversion respectively , while there is a negative
correlation with Neuroticism.
The results also showed that there is a significant negative correlation
between negative perfectionism and Conscientiousness and Agreeableness
respectively, while the correlation is significant and positive with
Neuroticism and not significant with Agreeableness and Openness.
The results of the t-test showed that there is a statistically
significant difference between positive perfectionism students and negative
perfectionism students in the factors of Conscientiousness,
Agreeableness, and Openness respectively in favor of students with positive
perfectionism. While the significant differences is in favor of negative
perfectionism with Neuroticism.
The results of the research
distinguish between students with positive perfectionism and those with negative
perfectionism. as the students with positive perfectionism are characterized by
being Activity , Altruism, Order ,
Aesthetics, and Ideas . These
characteristics distinguishes the features of the personality "Extraversion
, Agreeableness , Conscientiousness ,
Openness . While these with negative perfectionism are characterized by
Anxiety, which is the component Neuroticism and Self-Discipline.
Consequently,
the almost perfect scale – revised can be conducted on Egyptian samples of
students because of its high degree of validity and reliability as well as its
ability to distinguish between students with positive perfectionism and those
with negative perfectionism.
بعض الأمور التي تساعدك علي التأثير في الآخرين :
ردحذف1 – الكلمة الطيبة .
2 – الإبتسامة الرقيقة ( دون صوت ) .
3 – الضحك بشكل معتدل ( بصوت ) دون افراط ولا حتي تفريط .
4 – الإنصات ( حسن الإستماع ) بعقلك وقلبك .
5 – ابداء التعاطف مع ما يُقال بشكل معقول .
6 – النظر في وجة محدثك من غير تركيز زائد فذلك يوحي بالإنتباة .
7 – مساعدة الغير ان كان ذلك في استطاعتك .
8 – ابدأ بالسلام .
9 – حفظ اسماء مَن تقابلهم ومناداتهم بها قدر المستطاع .
10 – ابدأ بنقاط الإتفاق مع مَن امامك اثناء الحديث .
http://www.goeng4u.blogspot.com