تحليل قوة الاختبار الإحصائى وعلاقتها بمستوى الدلالة وحجم التأثير فى
البحوث التربوية
إعداد
د. محمد إبراهيم محمد محمد
مدرس علم النفس التربوى بكلية التربية جامعة المنيا
(2013)
مجلة رابطة التربويين العرب
هدفت الدراسة إلى تحليل قوة الاختبار الإحصائى وعلاقتها
بمستوى الدلالة وحجم التأثير. تكونت عينة الدراسة من (90) بحث منشور بمجلة البحث
فى التربية وعلم النفس للأعداد الصادرة من (2010) إلى (2012) , بكلية التربية ,
جامعة المنيا , وأوضحت النتائج أن (72%) من الفروض تم رفضها , ومتوسط القوة
الإحصائية لها( 0.22 ) , و(28%) من الفروض قبلت, ومتوسط قوة الاختبار (0.92) ,
وجاءت نسب استخدام حجم التأثير مع مستوى الدلالة لاختبار "ت" (20%) ,
وتحليل التباين(5%) , ومعامل الارتباط(صفر) , والإحصاء اللابارامترى(3.3%) ,
وتحليل الانحدار(1.6%) , وبلغت مستويات حجم التأثير للفروض الدالة باختبار "ت"(
17%)ضعيف ,( 11%)متوسط ,( 72%) كبير بينما الفروض غير الدالة (95%)ضعيف , (1.2 )متوسط
, (3.6%) كبير , وبالنسبة لتحليل التباين للفروض الدالة( 78%)ضعيف ,( 11%)متوسط ,(
11%) كبير , والفروض غير الدالة (100%) ضعيف , كما اتضح وجود علاقة ارتباطية طردية
دالة بين قوة الاختبار الإحصائى وكل من حجم التأثير ومستوى الدلالة .
This study aimed at analyzing of the statistical power
and its relation to the significance level and the effect size.the sample of
the study consisted of (90)published researches in the Journal of Research in
Education and Psychology from (2010) to(2012). The results showed that (72%)of
the hypotheses had been rejected and the means of their statistical power
was(0.22),the other (28%) of the hypotheses had been accepted and the means of
their statistical power was(0.92), the ratio of using the effect size with the
significance level for "t-test" was(20%), the analysis of variance
was(5%),the correlation coefficient was(zero),the statistical of Non-parameter
was(3.3%), and the analysis of regression was(1.6%). The levels of the effect
size for the significant hypotheses using "t-test" were
(17%)low,(11%)medium,and (72%)high where the levels of the effect size for the
insignificant hypotheses using "t-test" were(95%)low,(1.2%)medium,and
(3.6%)high , the analysis of variance for the significant hypotheses was
(78%)low,(11%)medium,(11%)high whereas the analysis of variance for the
insignificant hypotheses was(100%) weak. The results also showed a significant
correlating relation between the statistical power and the both of the effect
size and the significance level.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق